Welkom op onze website!
Vanuit de ARBO-wet moet iedere instelling, bedrijf of organisatie 1 of meer opgeleide BHV-‘ers hebben, om de gevolgen van een ongeval of brand te beperken.
De voornaamste taken van de bedrijfshulpverlening zijn:
- Verlenen van eerste hulp bij ongevallen;
- Beperken en bestrijden van een beginnende brand;
- In noodsituaties alarmeren en evacueren van de werknemers en andere personen in het pand;
- Alarmeren van en aanspreekpunt zijn voor de externe hulpdiensten.
Eén van de bedrijfshulpverleners kan door de werkgever worden aangewezen als hoofd bedrijfshulpverlening. In veel gevallen zal dit een aanvullende taak zijn bij een andere functie. In grote organisaties kan het nodig zijn ploegleiders bedrijfshulpverlening te benoemen, onder de operationele leiding van het hoofd bedrijfshulpverlening.
Het hoofd bedrijfshulpverlening:
- organiseert de bedrijfshulpverlening
- beheert de administratie van de bedrijfshulpverleningsorganisatie
- zorgt voor interne voorlichting over de bedrijfshulpverleningsorganisatie
- zorgt voor opleiden, oefenen en motiveren van de bedrijfshulpverleners.
De werkgever:
- zorgt voor een goede risico-inventarisatie
- zorgt voor brandwerende voorzieningen, nooduitgangen, vluchtroutes en blusmiddelen
- is verantwoordelijk voor veiligheidsvoorzieningen in het bedrijf, bijvoorbeeld voor beveiliging van machines
- zorgt voor voldoende verbandmiddelen en overige hulpmiddelen
- stelt voldoende tijd en geld beschikbaar voor oefening en opleiding
- zorgt dat de verzekeringen de risico's dekken die bedrijfshulpverleners lopen
- zorgt voor een directiebesluit waarin taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de bedrijfshulpverleners zijn vastgelegd
- ziet toe op goed functioneren van de bedrijfshulpverleningsorganisatie.